Monday, June 8, 2015

Life After Graduation (Hardships and Joys) Part One



Ok I just had to skip the Europe travel pics for this post sebab rasa macam dah lama gila tak post kan..so banyak je perkara yang berlaku kat hidup ni...kebanyakan ada je event- event yang aku post kat instagram tapi tak lah semua..ikut pada mood gak sebenarnya...

Oh ok mukadimah panjang selesai makanya nak bagitahu yang akhirnya aku dah grad setelah empat tahun setengah fight for this crucial brutal engineering course ni..weh ingat senang ke nak skor?macam gila kot lebih-lebih lagi orang yang slow learner macam aku ni..effort kena lebih sikit...well anyway, after going through so much hardships throughout these four years..I finally graduate..yeay!!

Well actually I already finished my degree in January 2014 but I have to wait until September for my convocation ceremony since UTEM only held Convocation once a year...So in the mean time...I went to London for 3 months..haa gila lama kan...ikutkan hati memang tak nak dah balik tu sebab dah bahagia duduk sana...aku sampai dpt interview lah untuk position Research Asisstant..tapi xde rezeki untuk dapat..

So makanya aku pulang dengan selamat di Malaysia pada 3 May 2014  jam 10 malam waktu London..That time I was having a moment where I was unable to find a job in one month time..I thought it was easy since my family and friends have many contacts from people in the engineering industri..but in the end that does not secure you a job...I was quite frustrated..bukan takat frust..takat meroyan gila kot sampai aku tulis status yang paling sadis kat FB kot..(tapi dah delete lols) well biasalah tengah down kan..tambah pulak dengan condition family yang memang memerlukan aku untuk bekerja...kakak masih belum habis belajar lagi..so duit MARA yang dia ada pon cukup2 untuk diri dia dan adik aku yang lagi dua orang yang masih lagi belajar..so the pressure is on me...ada gak tengok membe2 yang setahun tak bekerja tapi mewah betul nampak hidup dia...oh how I wish I could live a life like that..tapi rezeki semua berbeza-beza kan...



Alhamdulillah aku ada simpanan 500 pound (about RM 2500+) yang berbaki masa aku kerja part time dulu kat london so duit tu aku guna sebaik mungkin untuk survive..tapi empat bulan lamanya aku bersabar,..job street tu hari-hari aku bukak untuk apply jobs sampai dapat emel warning dari Jobstreet yang aku dah apply jobs lebih dari limit haha...

Banyak ujian yang Allah bagi kat aku...hidup ni kan macam roda, adakalanya kita kat atas dan adakalanya kat bawah..Allah dah bagi aku rasa bahagia dan gembira masa dekat London, bagi aku temui cinta juga kat sana...tapi Allah juga boleh tarik balik semua tu kan...sebab itu semua hak dia kan...ketika aku sedang berada dalam keadaan down sebab tak dapat kerja lagi, si kekasih pula tinggalkan aku...walhal kami sudah merancang untuk bertunang seminggu selepas raya...dia punya down jangan cakap lah macam mana..kita belum recover lagi dari masalah tapi satu lagi dugaan datang kat kita...


Semua peristiwa pasti ada hikmah kan...tak lama lepas tu (after empat bulan lamanya penyiksaan) aku dapat kerja kat satu company civil engineering kat KL...sangatlah bernasib baik sebab kebetulan company tu classmate aku punya abang punya kawan punya company yang baru nak bukak so dia memang nak cari engineer baru...So I was the first engineer hired  after going through 2 stage of interviews (agak ramai juga yang datang interview hari tu) tapi masa second stage interview tu lagi lawak...bos company interview kat kedai makan bawah office je...sempoi gila kan..alhamdulillah I got the job and able to start immediately..so dapatlah merasa jadi engineer tu kan...

macam ni lah gak keje aku..ulang alik pergi tengok site..site pulak tak nak jauh...jengka, kuantan, johor...tapi memang aku ambil ni as satu experience..one girl out of 10 guys punya job..gila tak hebat ke I ni LOL


Aku start keje  25 Ogos 2014, then tarikh konvo aku 27 September...tapi since aku dalam tarikh probation (percubaan selama 3 bulan) so cuti aku yang di mohon itu kena tolak gaji...nak tak nak akur jelah kan... so memang kami pakat2 lima hari sebelum konvo tu nak meet up kawan2 kelas untuk amek jubah bagai dan hang out to catch up with them....tak ramai masa tu,,,dalam 6-7 orang tak silap..sebab kami kan golongan 'special' lols...but we had a great time.

from left : mat, zulhakim, (tak ingat nama sebab bukan classmate hehe), zuhair (our most 'abang' in class), judin and me

So, on friday, instead of taking another full day off I decided to take a Half day only..sayang cuti beb...so I missed my rehearsal...I packed up my stuffs, went to bangi for a while to pick up a suitable baju kurung for my graduation, thank you kak mira bagi pinjam baju kurung satu hehe....then went straight off to malacca with my sister Nina. My mom back then was at Mecca to perform Hajj. So unfortunately I have to do all of these things on my own..first time konvo dah rasa macam adult sungguh ni handling things...

Reached malacca around 9p.m after picking up Nina from matriculation and stayed at Tasya's place (yeap tasya is now working as a lecturer at UITM jasin). My brother Aiman and his bestFriend Sanol reached there a few hours after by bus from kuantan...

We were supposed to be at the hall by 7.30a.m..BUT!! tau lah bila semua jadi lembab dan last2 aku dengan pakai selekeh gila tak sempat nak kemas2 baju konvo yg pasang collar leceh tu alhamdulillah masuk jugak lah dewan tu..itupon lagi 3 minit nak tutup pintu terus...berlari aku beb dari kereta nak masuk dewan tu...gila lah...pung pang pung pang selamatlah aku konvo dengan berjalan agak laju dari tangga ke scroll...benda lain yg lagi tah pape ade je nak cerita..tapi melalut sangat untuk diceritakan...

ni lah ye my bro and the friend


ha besar kan dewan utem ni...tempat ni lah kalau nak amek exam or apa-apa event selalu wat kat sini je

muka baru bersurai dari dewan



dan seterusnya post ini akan dipanjangkan lagi oleh gambar2 sekitar....



ini yasmin...satu group masa pergi jepun back in 2007..masa ni dia punya boyfriend sama konvo dengan aku...

ini poce atau nama betul asrul..aku jumpa dia masa aku 1st year degree dan dia masa tu second year..sama-sama dapat grad tahun yang sama...kalau aku tak extend aku dah grad dulu dari dia..

behind the scenes of a photog...
with diyana..kawan gaduh, suka dan banyak ups and downs masa aku dengan dia sepanjang perjalanan degree ni...

dengan zuhair...dia selaku orang yang paling tua dekat kelas dan juga salah satu 'bloodline' katanya sebab kami pernah sama-sama tinggal dekat u.k masa kecik..tapi dialah yang paling boleh nak motivasi kata-katanya....we made it bro!!

with am momoe... housemate masa tahun 1 dan 2...orang yang bukan asal kuantan tapi tinggal di kuantan..sama kes hehe

Alhamdulillah, ni lah orang-orang yang datang masa majlis konvo aku,,despite kakak, mama dan ayah tak dapat pergi...Allah kirimkan juga mereka untuk meraikan hari saya...

tasya my BFF!!! right after dia habis kursus kat jasin dia terus ke sini untuk melawat dua orang penting kat sini....sapa sorang lagi?haa jap lagi aku upload

ok time ni aku nak berganbar dengan echal topi aku asek terjatuh je..tak pin jadi macam ni lah...nasib masa kat atas pentas tak jatuh,..kalau jatuh malulah mak oiii...
ok ni jadi tapi pandang kamera phone..yg original dari phone tak jumpa


menahan terik mentari...orang tak tahu yg aku ni dah mengalir peluh bagai air terjun ni lols

haaa ni lah dia lelaki pujaan hati tasya tu hoiiii....kitorang panggil dia banjir..nama betul hafiz..insyaAllah jika tiada aral melintang mereka bakal diijabkabulkan tahun 2016...


tudiaaaa baling-baling topi lagiiii


acah2 lak dua orang ni...aiman dah fefeeling konvo diploma lak nanti...




Ok part one of this post dah habis...sebenarnya after konvo berpanasan ni kitorang ada je jalan-jalan kat area melaka jonker walk...tapi tengok lah kerajinan nak post atau tidak...

Till next post......






No comments: