Friday, July 19, 2013

The Siblings Bond

I'm finally back at my hometown kuantan!!well not exactly hometown la..our family moved around a lot so currently I think this is the longest house that we ever been so far..literally I wasn't even born here..neither 4 of us don't..okay kau bercerita salasilah pula di sini...

Ok last I was here in kuantan was in January..this means that I haven't step foot in kuantan for the past 7 MONTHS!! yeah memang lama sangat kan..macam melaka ngn kuantan tu jauh gila pulak kan..but I have met my family quite frequent since at least once a month they will spend their weekend at bangi since the Hashims like to do all sorts of family gathering so I had to join in as well..tapi kadang2 tu bila my family tak ada tu selalu gak aku jadi wakil family tu..

Nasib lah bila da balik rumah tu kucing2 aku tu masih kenal aku haha... nothing changed much when I'm not around..just the arrangements here and there and there's a special section for  my sister's teaching instruments and nina's SPM books and a table which I am sitting here right now typing this post..

Oh and about my ramadhan..alhamdulillah I felt so glad to spend my ramadhan here at home..the food memang superb la kan..moms cooking sapa leh kalahkan..then aku lebih semangat nak wat dessert bila da kat rumah banding kat rumah sewa ku yang cukup haru..aku wat sorang aku jugak yang makan sorang..then berterawih pon best gak sebab dapat buat kat masjid UIA yang ohsem..dulu selalu gak wat kat  masjid bukit istana but then mama said that it was too occupied and since then we always had our terawih prayers at masjid UIA.. the thing is I like about the mosque is it is not only spacious,,but the 'moreh' pon superb gak haha...ok itu perkara kedua je...walaupun dihidangkan dengan nasi goreng , mee pelbagai and kuih muih, I usually go for the teh tarik..seriously yang buka tu pon masih kenyang inikan nak sumbat lagi..


Then this one day after terawih I was watching TV alone while the others were minding their own business upstairs and I wanted to find a snack so aku geledah la peti ais cari apa yang menarik,..I found a kitkat bar wrapped in a fancy plastic with a sticker '5aktif' on it..I figure it was nina's chocolate so I was a little hesitant wheither to eat it or not..aiman (my bro) was there also and I asked him " nak makan ke tak ni?" then I come up with a threat idea..aku suruh aiman cakap kat nina yang aku dah habis makan coklat dia...

aiman: nina..ayin dah habis makan coklat nina

nina: eh coklat mana?(lama dia fikir)..eh kitkat tu nina punya la!!cikgu nina bagi sebab dapat A dalam subjek

me: la mana ayin tahu..nina kan kalau makanan simpan dalam peti ais tu lama je simpan sampai berkulat so ayin makan jela

aiman: ntah nina..ala beli jela kitkat..4 hengget je pon (saja kasi panas line)

nina: ala tu lain..yang ni ada sentimental value...NINA TAK HALALKAN!!

peh macam nak nangis kot dia cakap camtu..teruk betul dah ni..tapi aku ngan kakak and aiman boleh gelak je haha..kejam betul..tapi actually lagi kejam bila aku makan coklat tu sebenarnya..then tak sampai 2 minit aku datang bilik dengan coklat tersorok kat tangan

mama: apa ayin wat camtu kat nina

me: haha tak de la..ni ha kitkat nina

nina: (muka tunduk bawah macam nangis tersenyum malu dan bengang ngan aku dengan muka speechless)

kakak: (hanya mampu melihat dan join gelak je sama ngan aiman)

story simple je but this is what I miss being at home..having the family moment..even though my family is not complete enough without the presence of ayah since 5 years ago but one thing that we should know," Its not how complete the family members you wish it could be, but sometimes the incompleteness is more than enough for us to realize how grateful and appreciate we can be" yes kita patut bersyukur sebab masih dikurniakan kehidupan di bumi ini..masih ada masa untuk bertaubat..Allah bagi kita fizikal yang sempurna, makan minum yang cukup, keluarga dan rezeki itu semua DIA bagi pinjam..Allah boleh tarik bila-bila masa je..

bersabarlah wahai hati..Allah menguji kamu sekeluarga..insyaAllah ganjaran besar menanti kamu di akhirat

ok maybe the last lines ni ada yang tak faham tapi its just something I wanna share

I love you guys so much!! (motip sangat tunjuk2 camera camtu kan) pic taken during eid 2012
 




No comments: