Friday, June 3, 2016

My Hokkaido Journey Part Five : Chikyuu Misaki - Noboribetsu

The next day selaku the last day for aina and izzati kat jepun sebelum mereka bergerak pulang ke malaysia the next morning kami bergerak ke destinasi terakhir iaitu Noboribetsu...tapi sebelum tu kami ke Chikyu which memang dekat dengan rumah alis..

Nasi lemak Brahims, pisang, coffee dan yogurt drink for breakfast

thought it would be cool for a shadow pose hehe

so information about Chikyu misaki which is actually rumah api lah camtu



thank you locals for taking our picture...


So after kat chikyu kami pon bergerak ke Noboribetsu which took around one hour and a half dan setibanya disana kami nampak beberapa rombongan bus ke sana juga...entrance fee or car park disitu ialah 500yen...dan basically noboribetsu ialah kawasan gunung berapi ..bila sampai je mak ai busuknya bau sulfur..macam bau telur busuk lah lebih kurang..ni sebab sejuk so taklah bau sangat..imagine kalau musim panas..oiii...

ni lah sekitar national park 

at this point memang aku tengah tahan nafas sebab asap dia betul2 kena muka...

kawasan ni pula dikatakan hot spring..maaf saya agaka lupa my facts..nak dapat gambar ni pon sekali lagi kena hike 






Seterusnya kami semua ke Sapporo iaitu bandar utama Hokkaido ni dengan tujuan nak makan ramen halal..Aku yang drive sepanjang noboribetsu ke sapporo dan bila sampai bandar punya jalan aku jadi panik sekejap sebab aku memang agak kalut bila kena drive area bandar ni hahaha...then bila dah selesai aina dan izzati pulang ke chitose airport untuk bermalam di airport sana..oh in case if you don't know, airport Chitose tak boleh tidur ye..kalau degil gak nanti kena halau oleh pakguard sana..so mereka berdua membuat keputusan untuk tidur di ofuro 24jam dalam airport tersebut which cost 5000yen entrance includes food and the facilities...

And as for me yang tarikh pulang lagi dua hari dari mereka, aku sangkakan memang mereput jela kat muroran haha.. TETAPI...... (till next post)

gambar sekitar bandar sapporo 

dalam mall ni lah ada station dimana aku berseorangan naik train dari sapporo menuju ke muroran

ini tiket saya..dan selaku orang yang memang tak boleh baca japanese, sebenarnya amatlah rugi jika aku beli tiket one way, alis cakap kalau beli tiket return yang jauh lebih jimat tu tiket tu akan expired dalam masa 6 hari..haishh rugi boh...dan satu lagi kita boleh naik bus dari sapporo ke muroran which is lagi murah..takpe adlin, belajar dari pengalaman..



Setibanya di muroran sekitar jam 11.30 malam, aku terpaksa naik teksi untuk ke rumah alis dan juga berharag 5000yen sepanjang perjalanan..itu pon aku suh dia jangan hantar direct ke pintu,,biar aku jalan lagi 1km nak jimat punya pasal lols... malam tu aku sampai jam 12malam..dan masa tu thursday night..so nampak lah students berkeliaran kat situ..dan one thing aku suka ialah walaupun dah jam 12malam dan I'm walking on the streets alone, sikit pon tak terasa macam terancam,,serius selamat!! ada je beberapa lelaki lalu lalang depan aku tapi tu pon buat hal masing2..takde pulak rasa macam aura tak baik...itu bezanya malaysia dan jepun...








No comments: